Hoe koppel ik mijn caravan aan?

Caravans

Een caravan aankoppelen. De doorgewinterde caravanbezitter hoeft er niet bij na te denken. Toch kan er gemakkelijk iets fout gaan. Daarom zetten we de stappen voor het aankoppelen van een caravan hier nog eens op een rij.

Stappen bij het aankoppelen

  • Zet de trekauto zo dicht mogelijk bij de dissel van de caravan. Draai de hoeksteunen omhoog. Zet de caravan op de handrem. Draai het neuswiel omlaag. De dissel moet hoger staan dan de trekhaak.
  • Trek de hendel op de dissel omhoog. Daarmee ontgrendel je de koppelingsklem. Trek de caravan boven de trekhaak. Draai het neuswiel omhoog. Als de koppelingsklem over de trekkogel valt gaat de omhoogstaande hendel vanzelf omlaag. Is de caravan uitgerust met een antislingerkoppeling (herkenbaar aan een rode hendel), dan kan het zijn dat je deze zelf omlaag moet duwen. Het rode bolletje of knopje op de hendel zal dan groen kleuren.
  • Draai het neuswiel helemaal omhoog. Hierdoor komt het wiel in een gleuf te zitten en is niet meer te bewegen. Daarna draai je de buis van het neuswiel los en trek je deze met wiel en al helemaal naar boven. Weer vastdraaien en klaar.
  • De losbreekkabel. Deze mag je niet om de trekhaak hangen. Hij moet vastzitten aan een oog dat aan de trekhaak vastzit.
  • Steek de stekker van de caravan in de stekkerdoos van de trekhaak. Let op: er zijn 7-polige en 13-polige stekkers en stekkerdozen. Er zijn ook verloopstukken om het passend te maken. De kabel mag niet strak staan en uiteraard niet over de grond slepen.
  • Maak de handrem los en vergeet ook de eventuele mover niet van de band te halen.
  • Controleer je verlichting.

De losbreekkabel

Deze zorgt ervoor dat de rem van de caravan aangetrokken wordt als deze van de trekhaak zou schieten. De caravan remt dan vervolgens krachtig af en komt tot stilstand. In Nederland is het verplicht deze losbreekkabel aan een oog vast te maken dat aan de trekhaak zit. Hij mag dus niet, zoals in andere landen wel is toegestaan, alleen om de trekhaak vastzitten.

aankoppelen caravanDe kogeldruk

De kogeldruk is het gewicht waarmee de caravan op de kogel drukt. Deze kogeldruk is voor een groot deel verantwoordelijk voor de wegligging van je combinatie. Hij kan te laag of te hoog zijn, waardoor de wegligging en stabiliteit negatief worden beïnvloed. Elke auto heeft een maximale kogeldruk, terug te vinden in het boekje of de papieren die bij de auto horen. De maximale kogeldruk, ook wel max. vertical load genoemd, staat tevens als dusdanig op de trekhaak vermeld.
kogeldruk metenDe maximale kogeldruk van een VW Golf uit 2016 is 80 kilo. Bij een Opel Astra uit 2010 of een BMW 3-serie uit 2012 is dat 75 kilo. Bij een Hyundai Ix35 1,6 is het 50 kilo. De voor jouw auto opgegeven maximale kogeldruk mag niet overschreden worden. Trekhaakfabrikant Brink heeft op zijn site een rekentool waarmee je de kogeldruk per auto kunt opzoeken. De kogeldruk kun je meten met een speciale weegschaal, maar het kan ook met een gewone personenweegschaal gedaan worden. Zet een houten paaltje in de kogel en zet dat op een plankje dat op de weegschaal ligt.

  • Te lage kogeldruk: de caravan heeft te weinig binding met het trekkende voertuig. Dat merk je bij harde zijwind of bij het inhalen van een vrachtauto. De caravan heeft dan heel snel de neiging om te gaan slingeren. Dit is op te lossen door zware bagage van achteren naar voren in de caravan te verplaatsen. Ook meer bagage in de disselkast kan de kogeldruk verhogen.
  • Te hoge kogeldruk: probeer de bagage van voren te verplaatsen naar de as van de caravan. Denk hierbij ook aan de plek van het reservewiel of het gebruik van lichtere kunststof gasflessen.

 

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant

Meest gelezen