ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Herfstvakantie op eigen houtje in een Kabe
Herfstvakantie op eigen houtje in een Kabe
Advertorial

1. 1 juli 2018, 11:00
  2. 0 Reacties

De herfst is een mooi jaargetijde om er op uit te trekken. Helemaal als je op het idee komt om voor de trip een Kabe Travelmaster te huren. Vanuit het Zweedse Huskvarna via Denemarken naar Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en weer terug bijvoorbeeld.

“Misschien ben ik alleen dit weekend weg”

Het was halverwege oktober en de zomer was echt voorbij. In ieder geval in Huskvarna.”We zouden op vakantie kunnen gaan en dan met de caravan naar het zuiden rijden”, stelde ik voor aan mijn man. ”Het is nog steeds meer dan 20 graden in het midden van Duitsland!” Mijn lieve man schudde zijn hoofd en zei dat als ik vrij kon krijgen, ik misschien een charterreis kon boeken. ”Charter!”, mopperde ik. ”Dat is helemaal niet hetzelfde”. Maar misschien met een camper dacht ik er meteen achteraan.

Twee dagen later stond er een Kabe Travel Master Classic 740T op onze oprit. Hij was 7,40 meter lang, 2,40 meter breed met eenpersoonsbedden, een mooie keuken en een mooie grote badkamer helemaal achterin. De perfecte camper voor een herfstuitstapje!
De camper kwam van Kabes eigen verhuurbedrijf Kabe Rental. Hij moest twee weken later worden teruggebracht. ”Maar misschien ben ik alleen dit weekend weg”, zei ik nog tegen mijn man toen ik wegreed. Ik had niets gepland en wist helemaal niet hoe het zou zijn om alleen in een camper te reizen, maar ik vond het gevoel van vrijheid prettig en had zowel mijn fiets als golftas bij me in de bagage.

KabeMakkelijk te besturen

Ik nam de E4 richting Helsingborg en de veerboot naar Denemarken. De camper was makkelijk te besturen en al snel was ik eraan gewend geraakt om wat hoger te zitten. Ook het gebruiken van de grote zijspiegels wende snel. De eerste nacht bracht ik door op de prettige grote parkeerplaats bij de Farø-brug, een tiental kilometer voor Rødby en de veerboot naar Puttgarden. Hier hadden we vaak geslapen met onze caravan, dus het voelde veilig en vertrouwd. Ik parkeerde in het gezelschap van een paar andere campers, deed de jaloezieën dicht en voelde me meteen thuis.
De volgende ochtend rolde ik van de veerboot Duitsland binnen en zette koers richting het zuiden op de A1. Het verkeer stroomde goed door en tegen de middag verliet ik de snelweg en vond ik een rustige camping buiten Osnabrück. De zon scheen en het was een prachtige nazomerdag. Ik pakte de campingtafel en een stoel uit de bagageruimte en ging buiten bij de camper zitten met de wegenkaarten en een koud biertje.

Kabe

De Rijn en de Elzas

Het was amper 400 kilometer naar het mooie Sankt Goar aan de Rijn en ik besloot om daarheen te gaan. Het idee was om vrij vroeg in de ochtend te starten. Zo zou ik op tijd aankomen en een mooie plek vinden op de camping. Ik verheugde me op het uitzicht over de rivier en de legendarische Loreley rots. Natuurlijk was ik vroeg gestart. Maar al na een paar kilometer van mijn overnachtingsplek bleek dat er een mooie golfbaan was… Vier uur later maakte ik lunch in de camper op de parkeerplaats van de golfbaan en had ik nog steeds bijna 400 kilometer te gaan naar Sankt Goar. Maar wat maakte het uit? Ik had een erg prettige golfronde gehad en de Rijn was er immers nog steeds.

Sankt Goar Kabe

In het licht van de zaklamp sjokte ik vervolgens die avond rond op Camping Loreleyblick en vond uiteindelijk een heel goede plek voor de camper, dicht bij de machtige rivier en schepen die met hun verlichte lantaarns passeerden. Om in het donker op een camping aan te komen is niet optimaal, maar aan de andere kant biedt het wat extra spanning wanneer je wakker wordt en nieuwsgierig rondkijkt om te zien waar je bent.

Kabe Camping Loreleyblick

Ik verbleef er twee dagen en genoot van fietstochten langs de Rijn. En het prachtige uitzicht op de wijngaarden in prachtige herfstkleuren op de hellingen, smalle dorpjes met geplaveide steegjes en middeleeuwse burchten op bijna elke heuvel. Daarna ging ik verder met de camper richting de Franse Elzas, waar ik de idyllische wijnstad Turckheim bezocht en op een dichtbij de stad gelegen camping in Colmar overnachtte.

”Kom eens langs in Bern!”

Met behulp van een camerastatief, selfiestick en een kleine GoPro-camera deelde ik foto’s en video’s van mijn reis op de Facebookpagina van Kabe. Eén van de volgers van mijn kleine camperavontuur was Cecilia, een vriendin uit mijn jeugd die in Zwitserland woont. ”Je kunt wel eens langskomen in Bern!”, schreef ze in een bericht. ”Natuurlijk!”, antwoordde ik. ”Ik ben nog nooit in Zwitserland geweest. Zijn jullie dit weekend thuis?”
Nauwelijks 200 kilometer later stond de camper op een parkeerplaats buiten een school in een voorstad van Bern. Cecilia en ik haalden oude herinneringen op en maakten uitstapjes met elkaar. Ik heb Emmental en zijn beroemde kaasmakerij gezien en merkte dat Zwitserland een erg leuk vakantieland is. Na een leuk en veelbewogen weekend was het tijd om ”Auf Wiedersehen” te zeggen en weer achter het stuur te gaan zitten.

Kabe Bern

Alleen op pad

Ik had 1700 kilometer gereden door Europa zonder ook maar één vermoeiende reisdag. De camper was echt een plezier om in te rijden, maar ik moest toch ook nog thuiskomen. Naar het noorden toe door Duitsland koos ik voor de brede Autobahn en bracht ik onder andere een bezoek aan het charmante Rothenburg ob der Tauber, met een wandeling over de oude stadsmuur.
Ik had nooit problemen om een parkeerplaats of camperplaats te vinden in de steden die ik bezocht. Duitsland en Frankrijk zijn goed georganiseerde camperlanden. Omdat ik alleen reisde, zorgde ik ervoor om goed in de gaten te houden hoe ik uit de plekken zou komen waar ik had geparkeerd en maakte ik er een gewoonte van om uit de camper te stappen om te kijken voordat ik achteruit reed.

Een andere voorzorgsmaatregel was om geen risico te nemen met het bijvullen van brandstof en drinkwater. Ik tankte vaak en het voelde prettig om te weten dat ik me altijd een hele dag op de weg kon redden als dat nodig was. Een geleegde grijswatertank en een gevulde koelkast gaven me ook een gerust gevoel. Ik had een fantastische reis die eindigde met 2 dagen op Camping- und Ferienpark Wulfener Hals op Fehmarn in Noord-Duitsland. Hier werd er nog een rondje golf gespeeld en bovendien een aantal mooie herfstwandelingen gemaakt langs het strand.

Kabe

Weer thuis

Amper twee weken nadat ik Huskvarna had verlaten, was ik alweer thuis. Toen had ik 3300 kilometer gereden op Zweedse, Deense, Duitse, Franse en Zwitserse wegen. Nooit had ik het gevoel gehad dat het hoe dan ook onaangenaam of lastig was om een alleenreizende vrouw te zijn. Alles werkte perfect en het leven in de camper was zeer comfortabel. (Maar de volgende Kabe-reis neem ik waarschijnlijk toch mijn man mee.)
Een camper is duidelijk makkelijker dan een auto met caravan als je alleen reist. Verder vind ik dat er voor- en nadelen zijn aan beide. Als je nieuwsgierig bent om het camper- of caravanleven te testen en het nog niet hebt uitgeprobeerd, kan ik je echt aanraden om een moderne en een voor het hele jaar compleet uitgeruste Kabe te huren van KABE Rental. Meer informatie op kaberental.se