slaap tent

Goed slapen in de tent doe je zo

Nieuws

Slapen onder de sterren. Natuurgeluiden als slaaplied. Klinkt als het recept voor een prima nacht. Helaas werkt het niet voor iedereen zo. Zes tips & tricks voor een goede nachtrust in je tent.

1. Waar zet je de tent neer


Per camping zet je de tent maar één keer op. Doe het dus meteen goed, want dat slaapt echt beter. In de zomer doe je er verstandig aan een schaduwplek uit te zoeken. Maar direct onder een boom gaan staan, is niet slim. Je zou niet de eerste zijn die wakker ligt van de vogels. En die kunnen ook nog eens voor een boel extra schoonmaakwerk zorgen. Vijvers en sloten met kikkers vallen overigens ook onder de categorie ‘beter mijden’. Niet alle geluid is te voorkomen natuurlijk. Het is een onderdeel van kamperen. Oordoppen zijn daarom toegestaan.

2. De ondergrond

Een vlakke ondergrond slaapt het beste. En het voorkomt rugproblemen. Een schuine ondergrond kun je beter aan je voorbij laten gaan. Let uiteraard op stenen en takken.

3. Welke tent

De tenten van Coleman hebben een extra donkere slaapcabine. En dat is prettig. Want het opkomen van de zon is natuurlijk schitterend. Maar dat is in de zomer wel elke dag rond een uur of zes. En soms wil je wat langer slapen. Je hebt tenslotte vakantie. De BlackOut Bedroom van Coleman houdt 99% van het daglicht tegen. Ze zijn er voor twee tot zes personen en verkrijgbaar vanaf zo’n 200 euro.

4. Welk luchtbed?

Slaap direct op de koude grond met je luchtbed en het is wachten op een stijve nek. Je luchtbed is geen bezuiningingspost. De Insulated Topper Airbeds van Coleman weren de optrekkende kou. De luchtbedden zijn sterk en zorgen ervoor dat je zonder rugklachten thuiskomt. Verkrijgbaar vanaf 80 euro.

5. Welke slaapzak?

Wakker worden van de kou, brrrr. Laat de keuze voor je slaapzak afhangen van wanneer en waar je gaat kamperen. Er zijn zogenaamde deken- en mummiemodellen. De dekenslaapzak ritst volledig open en is daarmee ook als – je raadt het al – deken te gebruiken. Dat maakt deze modellen voornamelijk geschikt voor een warm klimaat of voor slapers die het ‘s nachts snel heet hebben. De mummiemodellen zijn op hun beurt uitermate geschikt voor koude nachttemperaturen. Let bij de keuze op het temperatuurbereik. Dat staat bij de productomschrijving. Tip bij kou: warm de slaapzak van tevoren op door gekookt water in een hittebestendige waterfles te schenken en die vervolgens als warmtekruik te gebruiken. Coleman heeft slaapzakken vanaf 48 euro.

6. Wat eten

Eet vlak voor het slapen gaan niet te zwaar. Zorg voor een lege blaas. Een toiletbezoek in het donker is vaak namelijk een hele onderneming. Naast suiker zijn ook alcohol en cafeïne geen goede slaapmutsjes. Doe zen en kies een kopje kalmerende kamille- of lavendelthee. Al was het maar om al die kantoorkoffie er een beetje uit te krijgen. En je hersenen zien het drinken van een warme drank als een teken om te gaan slapen. Echt waar.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant

Meest gelezen