Neo GDK Frankia

Frankia M-Line: de Neo GDK

Campers

De M in de Frankia M-Line staat voor Mercedes. De halfintegraal Neo GDK gebruikt de voorwielaangedreven Triebkopf van de nieuwe Sprinter. Een lichtgewicht basis voor een camper met een strak design.

Neo GDK: 3500 of 4500 kilo

Er is keus uit een Neo GDK met een maximaal gewicht van 3500 kilo – voor het B-rijbewijs – en een zwaardere versie die 4500 kilo mag wegen. Dan heb je een C1 rijbewijs nodig. Groot voordeel is dat je niet op een zak aardappelen meer of minder hoeft te letten. De Neo GDK is met zijn lengte van zeven meter nog redelijk compact en wendbaar te noemen. Binnen zien we vooral lichte kleuren. Handgrepen ontbreken. Er is ruimte voor persoonlijke wensen. De cabine is goed geïntegreerd in het woongedeelte. Dat komt de ruimtebeleving ten goede.

Neo GDK interieur

De Frankia Neo GDK – hij is 2,90 meter hoog – heeft een aangename stahoogte van 2 meter. Het speciale AL-KO chassis verschaft ruimte aan de dubbele bodem. Die is 20 tot 40 centimeter hoog. En – heel prettig in de winter – verwarmd. De grote garagedeur aan de achterkant valt op. Easy Load System heet dat bij Frankia. En dat is precies wat het is: de garage en dubbele bodem zijn prima bereikbaar. Het inladen van je bagage gaat lekker makkelijk.

Neo is camper voor het hele jaar door

Met de halfintegraal Neo GDK kun je in alle seizoenen op pad. Daarvoor zorgt o.a. de opbouw met de Thermoprotect opbouwtechniek. De wanden zijn van aluminium, het dak van gfk. Winterhard en licht van gewicht. En honderd procent de Frankia standaard wat betreft kwaliteit. Dat laatste zie we ook terug in de Light-Wing verlichting en het optionele MBUX infotainment systeem. Ook talrijke rij-assist systemen zoals de zijwind-assist ontbreken niet. We noemen nog de keyless start en de ingebouwde uitrolbare haspel voor de stroom. Standaard zijn ook de SKA-cabinestoelen.

Neo GDK

Voor de koks onder ons: de keuken is lekker ruim. Om hier plaats voor te maken, verhuisde de ingang verder naar voren. De koelkast heeft een inhoud van 84 liter. Optioneel kun je kiezen voor een exemplaar met een inhoud van 138 liter. Ook optioneel is een oven. In de comfortabele zithoek kun je naast elkaar of tegenover elkaar gaan zitten. Van de zithoek kun je desgewenst een extra slaapplaats maken.

Neo GDK indeling

De Neo GDK is erg compleet

De Sprinter levert 143 pk gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Frankia is voorzien van vier 230 volt stekkerdozen en drie usb-poorten. Voor de verwarming zorgt een Truma Combi 6 met CP Plus bediening. Het rijklaargewicht van de Neo GDK bedraagt 2976 kilo. Standaard zijn er twee zitplaatsen voorzien van een gordel. Dit is optioneel uit te breiden tot vier. De Frankia Neo GDK kost in Duitsland 76.900 euro. Hij zal bij ons rond de 92.000 euro uitkomen.

Naar de site van Frankia.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant