assistsystemen

EU verplicht assist-systemen per 2022

Nieuws

Assist-systemen, ze zitten bijvoorbeeld al in de nieuwe Mercedes Sprinter. Denk aan zijwind-assist, actieve rem-assist, Distronic (automatisch afstand houden) en meer. De EU gaat deze systemen per 2022 verplichten op nieuwe auto’s.

Assist-systemen redden levens

De reden is simpel. Assist-systemen zorgen voor minder verkeersdoden. De EU heeft daarom besloten assist-systemen vanaf mei 2022 te verplichten op alle nieuwe auto’s. Auto’s die al in gebruik zijn, moeten ze per mei 2024 hebben. In de aankondiging is sprake van een dertigtal systemen. Invoering lijkt nog slechts een formaliteit.

Welke systemen worden verplicht?

We noemen de belangrijkste:
– de snelheids-assist. Deze zorgt ervoor dat de ter plekke geldende maximumsnelheid niet wordt overschreden.
– de noodrem-assist en spoorhouder-assist.

-een systeem dat waarschuwt als de bestuurder zijn concentratie verliest of vermoeidheidsverschijnselen vertoont.
– de achteruitrij-assist.

-op vrachtauto’s en bussen worden camera’s en sensoren verplicht om zo de dode hoek op te heffen.

-ook is er sprake van een alcoholslot of tenminste de voorbereiding voor de latere inbouw hiervan.

Veel effect, wel duurder

De EU verwacht veel van de invoering van de verplichte assist-systemen. Het effect zou te vergelijken zijn met de invoering van de gordelplicht (1975). Je mag verwachten dat de invoering bij minder dure modellen zal zorgen voor een hogere nieuwprijs. Ook het onderhoud en reparaties zullen duurder uitvallen. Tenslotte zal ook schadeherstel meer gaan kosten.

Naar de website van het Europees parlement.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant