Buss

Elektrische VW Buzz te koop in 2022

Nieuws

VW laat op de Los Angeles Motorshow de bestelbus-versie zien van de L.D. Buzz. Deze elektrische variant van de Volkswagenbus moet per 2022 te koop zijn. Nul emissie met een nostalgisch uiterlijk. Heeft VW daarmee de gouden combinatie te pakken?

Buzz het eerst in Californië

VW kwam dit jaar al met de E-Crafter. De Buzz is een maatje kleiner. In de cargo-uitvoering zou hij een actieradius halen van 550 kilometer. Het dak is één groot zonnepaneel, dus als de zon schijnt, zou het voor nog meer kilometers kunnen zorgen. De Buzz is ook gelinkt aan internet. Zo ziet de computer bijvoorbeeld precies welke spullen al wel en nog niet afgeleverd zijn. Volkswagen heeft de Amerikaanse staat Californië uitgekozen als de plek waar hij per 2019 voor het eerst in het echt als prototype zal gaan rijden.

VW Buzz

Modulair platform

Het is de bedoeling dat eerst de vierdeurs L.D. verschijnt. Daarna is het de beurt aan de cargo-Buzz. Ze staan beiden op het zogenaamde MEB-platform. Dat is de afkorting voor Modularen Elektro Baukasten; een modulair platform voor elektrische auto’s. Later moeten hier ook de E-Golf en E-Up op komen te staan. VW wil in 2025 de grootste fabrikant van elektrische auto’s zijn. Per jaar moeten er dan tot een miljoen elektrische Volkswagens van de band rollen.

VW Buzz rear

Erg ruim

De accu van de MEB moet uiteindelijk een actieradius van 600 kilometer mogelijk maken. Er komen twee versies, een 83 en 111 kWh. Door gebruik te maken van een snellader moet het mogelijk zijn om in een half uur de accu voor tachtig procent vol te hebben. De accu zal ondergebracht worden in de bodem, wat meteen zorgt voor een laag zwaartepunt. De wielbasis is 3,30 meter om voor genoeg ruimte voor de accu te zorgen. En door de elektrische motor achterin hoeft er voorin niks meer onder de kap. De voorruit is daardoor ver naar voren geplaatst. Dat zorgt voor veel ruimte in het interieur, bijvoorbeeld voor een camperinrichting. Naast pick-up versies is VW namelijk ook al met een camperversie aan het stoeien.

Buss dash

4×4

De Buzz zal ook uitgerust worden met vierwielaandrijving. De voorwielen hebben dan hun eigen 150 kW sterke motor. De assen zijn verbonden middels een cardan. VW zegt dat er daarmee 374 pk beschikbaar zal zijn. Daarmee zit je in vijf seconden op 100 km/h. De topsnelheid is afgeregeld op 160 km/h. Volgende stap van de Buzz zal het zelfstandige rijden zijn. Het stuur zakt na een druk op de knop weg in het dashboard en de chauffeur is opeens passagier. De boordcomputer neemt de besturing over. Hij werkt met laser, radar en ultrasoon geluidssensoren. De passagiers kunnen achterover zakken en de Autopilot doet het werk.

Buzz interieur

En dan is er natuurlijk zijn verschijning. Die gaat helemaal terug naar de T1 en wil dat, getuige de gebruikte two-tone kleuren, ook weten. De schuifdeuren zijn uiteraard ook elektrisch en bagageruimte heeft hij in overvloed.

Buss accu

www.vwbedrijfswagens.nl

Nog op zoek naar het ultieme VW kerstkado voor jezelf of een andere VW-fan? Check this out!

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!