Dieselauto

Duurder uit met dieselauto in 2020

Nieuws

Nadat hij eerder was uitgesteld, kwam hij toch als een verrassing: de brief over de fijnstoftoeslag van 15%. De dieselauto is duurder in 2020.

Dieselauto en fijnstoftoeslag

Een jaar later dan de bedoeling was, valt de brief bij veel dieselrijders op de mat. Zit je dieselauto boven een uitstoot van 5 milligram per kilometer of 10 milligram per kilowattuur, dan is het een vervuilende diesel en moet je een toeslag betalen. Ook als het origineel gemonteerde roetfilter is verwijderd of de datum eerste toelating van vóór 1 september 2009 is. Diesels waarvan de uitstootwaarden niet zijn geregistreerd bij de RDW vallen ook in deze groep.

Men kijkt daarbij alleen naar het bouwjaar. Een later aangebracht roetfilter heeft geen invloed. Iets waar de NKC graag verandering in zou willen zien. “Als camperaars investeren in een roetfilter, wordt dit op geen enkele manier beloond”, aldus Marretje Jelmersma van de NKC. Voor een camper met een leeggewicht van 3000 kilo ga je zo’n 150 euro per jaar meer betalen. Ook op de toeslag is overigens het kwarttarief van toepassing. Wie zijn uitstootwaarden wil checken, kan dit doen door zijn kenteken in te geven op de site OVI van de RDW. De gegevens staan onder Motor en Milieu.

diesel

Provinciale opcenten ook omhoog

In vijf provincies komt daar een verhoging van de zogenaamde provinciale opcenten bovenop. Ongeveer de helft van de autobezitters gaat hierdoor meer MRB betalen. Groningen, Utrecht, Flevoland en Noord-Brabant worden duurder. Friesland spant de kroon met een verhoging van bijna een kwart. Dat lijkt fors, maar de provincie komt daarmee op hetzelfde niveau als vijf jaar geleden. In de tussentijd is het geld dat de provincie kreeg door de verkoop van Nuon namelijk gebruikt om de opcenten laag te houden. Drenthe blijft voor wat de opcenten betreft het duurst. Noord-Holland is het goedkoopst.

En zo krijgt de dieselrijder komend jaar niet alleen te maken met de strenger wordende milieuzones. Gelukkig kunnen we toch nog positief afsluiten. In Gelderland – de uitzondering – is de automobilist volgend jaar tussen de 5 en 10 euro goedkoper uit.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant