elektrische caravan

Drie keer de elektrische caravan

Caravans

Na de elektrische auto en camper volgt ook de elektrische caravan. Er zijn momenteel drie varianten op dit thema. Je vindt ze bij Dethleffs, Knaus en AL-KO.

Elektrische caravan: trendvolger

Bij de campers zagen we eerder al de elektrische Iridium. Ook nog vers is de presentatie van de e.Hybrid Globevan van Dethleffs. Bij de caravans was er opeens de e-Coco, eveneens van Dethleffs, dat hiervoor samenwerkt met ZF. Maar er stonden op de Caravan Salon dit jaar nog twee varianten. Zo heeft Knaus in samenwerking met Bosch een eigen systeem ontwikkeld. En dan is er ook nog de AL-KO en Huber-variant. Zij zien de elektrische aandrijving meer als hulp bij lagere snelheden. Hoever is de ontwikkeling van de elektrische caravan eigenlijk? We zetten de varianten eens op een rij.

AL-KO en Huber: het e-chassis

AL-KO is de grootste leverancier van chassis in de branche. Samen met Huber Automotive ontwikkelde het bedrijf het e-chassis. Basis is het lichtgewicht chassis AL-KO Vario X. Het maakt uiteindelijk zelfs je mover overbodig, zo is de bedoeling. De caravan rolt zelf naar de oplaadplek voor de accu. Is er veel stroom nodig, dan fungeert de elektrische motor tijdens het rijden als dynamo. Zo laadt de accu bij. En rij je je een keer vast op het natte gras van de camping, dan duwt of trekt de caravan desgewenst mee.

elektrische caravan e chassis
Het E-chassis

Knaus en Bosch: 48 volt en losse accu’s

elektrische caravan knaus

Knaus en Bosch engineering hebben een systeem dat uit drie componenten bestaat: een elektrisch chassis, accu’s en sensoren. Deze werken onafhankelijk van het trekkende voertuig. Principe is het terugwinnen van energie. Voornamelijk bij het remmen. Een 48 volt generator drijft het systeem aan. Deze moet in de toekomst meer kunnen, bijvoorbeeld verwarmen.

Het aantal accu’s is variabel. Dat kun je laten afhangen van de hoeveelheid energie die nodig is. Je kunt er desgewenst op bepaalde momenten ook draagbare accu’s aan toevoegen. Deze accu’s kun je daarnaast bijvoorbeeld voor je elektrische fiets of step gebruiken.

Dethleffs en ZF: constante kracht

Dethleffs – onderdeel van de Erwin Hymer Group – werkt samen met ZF. De elektrische caravan E-home Coco helpt het trekkende voertuig constant. Het systeem heeft een hoog voltage. Daardoor kunnen dunne kabels en lichtere motoren worden gebruikt. Dit systeem heeft twee motoren en werkt volgens het ‘Torque Vectoring’-systeem. Een caravan mag wettelijk het trekkende voertuig niet duwen. Daarom meet dit systeem constant de kracht die de motor moet leveren. De caravan duwt zo niet, maar er is veel minder kracht nodig om hem vooruit te trekken. De lithiumaccu’s zijn opgeborgen in een crashproof-deel van het chassis. De gemonteerde schijfremmen werken perfect samen met het systeem.

elektrische caravan coco

Misschien wil je weten wat dit allemaal weegt. Het antwoord is bij alle fabrikanten bijna hetzelfde. Ja, het weegt natuurlijk wat. Maar je hebt door dit systeem geen mover meer nodig. En ook geen afzonderlijke accu en anti-slingerkoppeling. Als je die kilo’s (niet meer) meeweegt, dan valt het uiteindelijke meergewicht reuze mee.

De e-Coco.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant

Meest gelezen