Dethleffs Globevan e.Hybrid

Globevan e.hybrid

Dethleffs verrast met een hybride buscamper. Deze heeft een benzinemotor en een elektromotor met accupakket. Basis is de Ford Transit Custom. De e.Hybrid is vanaf nu te koop.

Verrassende e.Hybrid

Op de Caravan Salon trapte Dethleffs vrijdagochtend vroeg de dag vol persconferenties af. En we waren meteen wakker. Niks geen concept of studie bij Dethleffs. Hun eerste eigen buscamper is gewoon meteen te koop. Niet dat dat zo verrassend is. Ze bouwen er namelijk al een tijdje buscampers voor anderen. De Pössl Campster en Hymer CrossCamp rollen namelijk uit de Dethleffs-fabriek. Maar dat hun eerste een hybride is én meteen te koop, dat hadden niet veel mensen zien aankomen.

Op Transit Custom

Basis voor de Globevan e.Hybrid is de Ford Transit Custom. Vijf meter lang, twee meter breed. Volgens Dethleffs zelf reuze praktisch en overal voor te gebruiken. Lekker compact en toch alles bij de hand. Zo zijn de cabinestoelen draaibaar. Ze vormen met de tweezitsbank daarachter de zithoek. Ertussen een tafeltje dat aan het keukenblok hangt. Dat blok heeft twee pitten, een spoelbak en een koelkastje. Een indeling zoals we die vaker zien.

Bekende indeling

Ook het slaaphefdak is niet schokkend. De bedmaat boven is 190 bij 110 centimeter. Je moet elkaar dus wel een beetje lief vinden als je samen bovenin slaapt. Van de bank beneden is nog een bed van 190 bij 90 centimeter te maken. De meubels zijn in het grijs en zwart uitgevoerd. De vloer heeft een houttint. De stoelen hebben bekleding in grijstinten. Het groene stiksel steekt af. Eigenlijk is het alleen de felgroene streep op de buitenkant die laat zien dat er iets bijzonders staat.

Actieradius van 500 kilometer

De e.Hybrid heeft een elektromotor en een accupakket. Daarnaast is er de 1.0 liter benzinemotor. Deze Eco-boost kennen we van de personenauto’s van Ford. Hij drijft niets aan, maar zorgt voor het opladen van de accu’s. Daarom noemen ze hem de Range-Extender. Hij zorgt ervoor dat de actieradius groter is. Puur op accu’s, dus helemaal elektrisch, kom je 50 kilometer ver. Met de bezinemotor erbij haal je de 500.

Prijskaartje

Opladen thuis aan het stopcontact duurt 5,5 uur. Heb je een snellader, dan kan het in drie uur. Benzine- en elektromotor samen leveren 126 pk. En ja, er hangt een prijskaartje aan dit moois. In Duitsland kost hij net geen 75.000 euro. In ons land komt daar de bpm nog bij. Maar misschien gaat daar wel weer een subsidie vanaf.

Op de site van Dethleffs lees je alles over de nieuwe Globevan e.Hybrid.

Foutje gezien? Mail ons . Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant