De verrassende Mageo 396 van Challenger

Challenger Mageo 396

Challenger is – in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden – een Franse camperbouwer onder de vlag van Trigano. Uit de fabriek in Tournon-sur-Rhône rollen steevast campers met een afwijkende indeling. Zo ook de Mageo 396 halfintegraal.

Ford als basisvoertuig

Het eerste afwijkende dat je ziet aan deze 7,49 meter lange halfintegraal is zijn neus. Dat is in de standaardversie namelijk die van de Ford Transit. Alleen op verzoek krijg je hem op de Fiat Ducato. Dat maakt hem wel meteen 1500 euro duurder. Met de Ford heb je standaard de 2 liter diesel met 130 pk onder de kap. Die draait weliswaar rustiger dan de 2.3 van de Ducato, zuiniger is hij niet. Hij moet wat meer toeren draaien, vandaar. Dat heeft ook te maken met de afmetingen van de Mageo. Hij is 7,49 meter lang, 2,3 meter breed en krap 3 meter hoog. Hij weegt leeg 3220 kilo bij een maximum gewicht van 3500 kilo. Het laadvermogen is met 280 kilo bedroevend laag. Maar daar kun je wat aan doen.
Challenger 396 indeling

Gewicht opwaarderen

Wil je de 170 pk sterke versie van de Ford? Dat kan. Dan betaal je 1500 euro meer. Daarmee is de Ford dan even duur als de Fiat. Wil je bovendien alles erop en eraan? Dan moet je de Premium-uitvoering kiezen (o.a. airco in de cabine, airbag voor bijrijder, Remis-verduistering, achteruitrijcamera, usb-stopcontacten en centrale vergrendeling). Kost nog eens 3500 euro extra. Kom je niet uit met het laadvermogen en heb je een C- of C1-rijbewijs? Dan kun je de Mageo laten opwaarderen (we bevelen dit zelfs van harte aan) naar een max van 4100 kilo. Kost 1000 euro, maar het laadvermogen is daarmee 880 kilo. Dat zou genoeg moeten zijn.

Ruimte voor vijf

Als je de camper binnen gaat, valt de afwijkende indeling direct op. Er zijn geen bedden te bekennen. Vier van de vijf bedden hangen namelijk tegen het plafond en zijn niet meteen te zien. Voorin een tweepersoonshefbed boven de loungehoek. Twee banken en de draaibare cabinestoelen vormen samen de zithoek. Is het bedtijd, dan zakt de tafel elektrisch omlaag. Een volgende druk op de knop en het hefbed komt aan zijn riemen omlaag. Zo laag dat je geen ladder nodig hebt om erin te stappen. Pas als je ook het vijfde bed wilt gebruiken – op de bank onder het bed – heb je een ladder nodig. Dan kan het hefbed namelijk niet helemaal zakken. Achterin de camper een stapelbed, dat ook pas naar beneden komt als je het nodig hebt.

Challenger Mageo 396 stapelbedKinderkamer

De ruimte met de stapelbedden is te gebruiken als kinderkamer. Dat gedeelte is middels een schuifdeur af te sluiten van de rest. Resultaat van alle hefbedden is een zee aan ruimte. Ze staan je overdag niet in de weg. Het enige grote nadeel is dat het beddengoed niet op de bedden kan blijven liggen, want dan gaan de bedden niet meer helemaal omhoog. In het midden van de camper de separate douchecel, het toilet en wastafel.
De Mageo 396 heeft een verwarming op diesel. Warm water krijg je van de Truma Therme via de twee 11 kilo gasflessen. Het interieur doet modern en licht aan. Witte deuren en kleppen en donkere wanden en vloer wisselen af met de crèmekleurige bekleding. De verlichting is volledig led. De deur is voorzien van een raam en hor.
De Challenger Mageo 396 is er vanaf zo’n 71.500 euro.
 
 
 

Foutje gezien? Mail ons . Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant