ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Controleer je banden voor vertrek
Controleer je banden voor vertrek
Nieuws

Controleer je banden voor vertrek

  1. 20 juli 2018, 11:00
  2. 0 Reacties

Het stond onlangs nog in de krant. We zijn, als het om banden gaat, een (te) zuinig volkje. We rijden er te lang op door. De meeste afkeur bij de jaarlijkse apk heeft te maken met te weinig profiel. Wettelijk is de grens 1,6 mm, dat weten er maar weinig.

Banden: leeftijd, spanning, belading

Banden die lang stilstaan verliezen namelijk lucht. De bandenspanning zou weleens te laag kunnen zijn. Gaan ze zo met volle belasting meteen een flink stuk de autoweg op, dan is dat niet goed voor de banden. Niet het rubber, maar de lucht in dat rubber draagt namelijk de kilo’s. Controleer daarom de band op zichtbare schade als scheuren, bulten of deuken. Kijk ook even naar de DOT-code, die de leeftijd van de band aangeeft. Je vindt hem op de zijkant van de band. De eerste twee cijfers staan voor de week en de laatste twee voor het jaar waarin de band gemaakt is.  Heb je een zogenaamde tempo-100 sticker, hou er dan rekening mee dat de banden niet ouder mogen zijn dan zes jaar. Heb je zo’n sticker niet, dan is het advies om uiterlijk na tien jaar je banden te vernieuwen. Het rubber van de banden is dan simpelweg te hard geworden om zijn werk nog goed te kunnen doen. Vaak zie je dat mensen op de camping hun banden afdekken om ze te beschermen tegen direct zonlicht. Dat helpt het verouderingsproces te vertragen.

banden

Spanning te laag, temperatuur te hoog

Naast de leeftijd is ook de bandenspanning van belang. Te lage spanning zorgt ervoor dat de band te warm kan worden. Hierdoor slijten ze sneller en neemt het risico op een klapband toe. Dat wil je natuurlijk graag voorkomen. Het op een juiste spanning brengen van je banden voor aanvang van de reis is hiervoor een goede manier. Hoe zwaarder de caravan is beladen, hoe meer een te lage druk een risico vormt. Uitgangspunt: ga nooit over het maximale laadgewicht. Twijfel je? Zet je caravan dan eens op een weegbrug. Regelmatig is dat behoorlijk schrikken.

Natuurlijk is ook de verdeling van de lading belangrijk. Zware spullen zo laag mogelijk en niet helemaal achterin. Vooral bij campers met een lange overhang kan dat het rijgedrag negatief beïnvloeden door de hevelwerking. Ook de op hun taak berekende speciale camperbanden hebben hun grenzen. Problemen onderweg zijn helaas nooit uit te sluiten. Het controleren van de banden voor de reis is wel een flinke stap in de juiste richting.

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

GERELATEERDE ARTIKELEN

MEER Nieuws NIEUWS