Concorde neemt veiligheid serieus

Concorder front

Voor Concorde heeft de veiligheid van bestuurder en passagiers de hoogste prioriteit. Daarom wordt elke constructie, na simulaties op de computer, ook in het echt uitvoerig getest.

Complete cabine op teststand

De bevestiging van beide stoelen in de cabine wordt in samenwerking met onafhankelijke instellingen getest. Hetzelfde geldt voor de stoelen achterin, de barzit, de loungebank en de bevestiging van alle veiligheidsriemen. Bij een nieuw model gaan alle bevestigingen ook nog eens door een speciaal computerprogramma. Dit werkt volgens het FEM-analyse systeem, dat staat voor Finite-Element-Method. De resultaten daarvan worden ook opgenomen in de typegoedkeuring van het model. Afhankelijk van de functie en de belasting volgt er al dan niet een trektest bij een onafhankelijke instantie.
Concorde
Niet alleen de bevestiging van de stoelen en de gordels worden getest. De complete cabine met frame en bodem worden meegenomen. Hierop worden de krachten losgelaten die in de typegoedkeuring terug te vinden zijn. Ook een eventuele vervorming van onderdelen wordt gemeten. Ook die moet binnen bepaalde grenzen blijven. Zo mogen zitplaatsen niet te ver naar voren schuiven. Een dergelijke test duurt qua voorbereiding weken en soms zelfs maanden, maar de uitvoering is in een paar seconden voorbij. Twee keer per jaar doet Concorde een dergelijke test. Dit om de veiligheid op het gewenste hoogste niveau te kunnen houden.
www.concorde.eu

Foutje gezien? Mail ons . Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant