Carthago 2021: c-tourer op Mercedes en meer

Campers

Carthago 2021 presenteert de c-tourer als integraal en halfintegraal op de Mercedes Sprinter. Maar er is meer interessant nieuws te melden.

Carthago 2021 c-tourer op Mercedes

Het grote nieuws bij Carthago: de c-tourer is er nu ook met de Mercedes Sprinter als basisvoertuig. De nieuwe c-tourer integraal (foto boven artikel) staat op een verlaagd AL-KO Carthago special chassis. Hij is er met een maximaal gewicht tot 3500 kilo. En daarmee dus voor het gewone B-rijbewijs. Hij is er ook met een max van 4500 kilo. Daarvoor heb je een C1 rijbewijs nodig. In dat geval hoef je niet meer te letten op een kilo meer of minder aan bagage. We zien Carthago full-led koplampen met dagrijlicht. Optioneel is de led-lichtladder. De integraal op de Sprinter is er in vier indelingen: de 143 LE, de 148 LE H – met lange bank in de zithoek – en 149 LE. Deze hebben achterin allemaal enkele bedden. De 150 QB heeft in de slaapkamer een queensbed.

Carthago 2021
c-tourer I 149.

Natuurlijk krijgt ook de c-tourer integraal hiermee de beschikking over de rij-assist systemen van Mercedes. Sommige systemen gebruiken daarvoor het radarsysteem. Hiertoe zien we aan de voorkant gaten in de grill. We noemen Distronic. Hierdoor bewaakt de radar constant de afstand tot het voertuig voor je. Verder heeft de integraal o.a. rem-assist. En de bandenspanning is onderdeel van voortdurende controle.

c-tourer T op Mercedes

De c-tourer halfintegraal krijgt standaard de kleur grau-weiss mee. Wit, maar dan niet zo wit dat het pijn doet aan je ogen. Opvallen doen de chromen ribben van de grill onder de motorkap. Uiteraard met de Mercedes-ster in het midden. De halfintegraal is er in dezelfde indelingen als de integraal. Dat zijn de 143 LE, 148 LE H, met een lange bank in de zithoek. En de 149 LE, tot zover allemaal met enkele bedden achterin. De 150 QB heeft op die plek een queensbed. De c-tourer op Mercedes is voorzien van o.a. Distronic, rem-assist en bandendrukcontrole.

Carthago 2021

Meer c-tourer nieuws

De c-tourer op basis van de Fiat Ducato blijft ook leverbaar. Eveneens als integraal en halfintegraal. We zien voor het nieuwe modeljaar een compleet nieuwe achterkant met geïntegreerde achterlichten. De lijst om de achterkant bestaat uit vier losse delen. Erg prettig als je met achteruitrijden een keer een paaltje over het hoofd ziet. Vervangen van een deel is niet al te duur. Nieuw is ook de striping aan de zijkant. Aan de voorkant full-led koplampen. De halfintegraal krijgt een nieuw witte buitenkant.

Ook het interieur kreeg een update. Zo zien we andere bovenkasten boven de zitgroep. Onder de bank van de zithoek een handige uittrekbaar schoenenopbergrek. In de 143 LE valt een nieuw mediameubel op. Hierin is de 32 inch tv prima weggewerkt. Onderaan de meubels en het keukenblok zorgt een led-lichtlijst voor sfeerverlichting. Behalve bij de 144 LE/QB heeft de keuken een oven. Er kwam meer ruimte in de badkamer. De versies met enkele bedden kregen een handigere uittrekbare opstap naar die bedden. Ook zijn er nog enkele aanpassingen die per model verschillen. Zoals een extra luik naar de dubbele bodem voor de 144 LE/QB.

c-compactline en Liner for two update

De hierboven besproken vernieuwingen voor de c-tourer zien we eveneens terug bij de c-compactline. Zoals een nieuwe achterkant. Daarnaast kreeg hij een nieuw dashboard. De oven in de keuken is optioneel. Het led-lichtconcept is vernieuwd. De Liner for two krijgt een nieuwe voorkant. Daarin een 13 centimeter hogere voorruit. Daaronder een nieuwe grill met daarnaast de nieuwe full led-koplampen. Het interieur werd opgewaardeerd. We zien onder meer inbouwspots in het plafond. De eerder genoemde oven in de keuken is ook hier optioneel. De Liner heeft de Iveco als basis en krijgt zo de rij-assist systemen van dit merk mee. We noemen adaptieve cruisecontrol en zijwind-assist.

Carthago 2021
Interieur Liner for two.

Chic c-line, e-line en s Plus

De chic c-integraal krijgt eveneens de full-led koplampen. En een nieuwe binnenbekleding van de achterwand in de garage, inclusief sjorbanden. Er is meer ruimte in de badkamer. De indeling 5.0 QB suite komt te vervallen. Bij de e-line en s Plus zien we – door een aantal aanpassingen – minder gewicht op de vooras. We zien een ronde vorm bij de hoek van de XL-zitbank en meer led-verlichting. Een Nespresso-apparaat is optioneel. Ook hier de assist-systemen van Iveco.

Algemeen Carthago 2021 nieuws: alle heavy-chassis modellen krijgen tenslotte nieuwe 16 inch alu-velgen. En de 8 serie koelkasten van Dometic worden vervangen voor de 10 serie met dubbelzijdig openende deur.

Naar de site van Carthago.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant