ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Caravans en campers op dieet
Caravans en campers op dieet
Nieuws

Caravans en campers op dieet

  1. 5 september 2018, 17:00
  2. 0 Reacties

Caravanfabrikanten maken hun producten steeds lichter. Nieuwe bouwtechnieken en -materialen zorgen ervoor dat kampeermiddelen tientallen kilo’s lichter zijn vergeleken bij soortgenoten uit eerder bouwjaren. Op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs (10 t/m 14 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht) staan weer volop voorbeelden.

Afgeslankte caravan

Ooit had je een stevige middenklasser met een flinke motor nodig om een caravan over de Pyreneeën te trekken. Tegenwoordig gaat dat moeiteloos met de kleinere generatie trekauto’s, mede doordat caravans steeds lichter worden. Nieuwe bouwmethoden en lichtgewicht materialen zorgen dat caravans tientallen kilo’s zijn afgeslankt vergeleken met de modellen van pakweg vijf jaar geleden. Het caravandieet werd ingezet met de Knaus Travelino, gevolgd door de Knaus Deseo en de Dethleffs Coco. Niet alleen door nieuw ontwikkelde onderstellen, maar ook door het gebruik van hoogwaardige schuimconstructies voor de opbouw. De Duitse caravanfabrikant Dethleffs gaat nog een stap verder en presenteerde onlangs een elektrisch studiemodel. Beide caravanwielen worden aangedreven door 54 pk sterke elektromotoren en een eigen accupakket. Op die manier kunnen ook elektrisch aangedreven auto’s prima met een caravan overweg. De e-Coco is nog niet leverbaar – volgend jaar volgen uitgebreide praktijktests.

Ook campers

Gewichtsreductie speelt ook een grote rol bij de bouw van campers. Zo’n 90 procent van alle campers is gewoon met het B-rijbewijs te besturen, zolang het totaalgewicht maar onder de 3.500 kilo blijft. Doordat campers echter steeds luxer worden – met extra opties die dus extra gewicht in de schaal brengen – worden ook hier nieuwe technieken toegepast om campers lichter te kunnen bouwen. Voorbeeld is het ‘Super Light Chassis’, dat Hymer in samenwerking met chassisfabrikant Al-Ko liet ontwerpen en bouwen. Dat chassis, waarbij onder meer composiet dwarsliggers worden gebruikt (in plaats van staal) is terug te vinden in de nieuw geïntroduceerde Hymer B-klasse Modern Comfort: een integraalcamper met de nieuwe Mercedes Sprinter als basisvoertuig. De Hymer B-MC is genomineerd voor de NKC camper van het jaar. Primeur: deze Hymer B-MC wordt tijdens de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht voor het eerst aan het Nederlandse publiek getoond.

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

MEER Nieuws NIEUWS

Hoe kampeert Europa?
Nieuws

Hoe kampeert Europa?

Hymer wilde weten hoe Europeanen kamperen en deed onderzoek onder 3800 kampeerders uit negen landen. Hieruit blijkt onder meer dat er een flink verschil is tussen de Nederlandse en de Italiaanse kampeerder. Italiaan versus…

  1. 21 september 2018, 17:00
  2. 0 Reacties
Erwin Hymer Group verkocht!
Nieuws

Erwin Hymer Group verkocht!

Zojuist ontvingen wij het bericht dat Thor Industries – de grootste fabrikant van vrijetijdsvoertuigen in Amerika – EHG (Erwin Hymer Group) heeft overgenomen. In een persconferentie die vanmiddag plaatsvindt, wordt meer duidelijk over de details van…

  1. 18 september 2018, 15:01
  2. 0 Reacties