Zelfbouw: een slimme minicamper met losse inbouwmodules

Luc Schaepkens

Zie je een eigen camper wel zitten, maar schrik je van de prijzen? Zelfbouw is de oplossing. Neem bijvoorbeeld een (oudere) Citroën Berlingo, Peugeot Partner of Dacia Dokker en bouw je eigen slimme minicamper. Losse inbouwmodules voor een camper bieden vele mogelijkheden.

Populariteit van campers

De populariteit van campers is enorm, ze zijn momenteel niet aan te slepen. Helaas zie je dat ook terug in de vraagprijzen. Als je op Marktplaats zoekt naar een leuke tweedehands camper voor niet al te veel geld, dan ben je snel klaar. Wil je bijvoorbeeld niet meer uitgeven dan 7.500 euro dan is het vaak behoorlijk oud spul. Of je krijgt een omgebouwde bestelbus met vastgeschroefde lattenbodem en een jerrycan als boiler. Niks mis mee, maar wel duur betaald. Dit zijn de campers op Marktplaats tot 7.500 euro. Voor dat geld bouw je dus ook een leuke minicamper met losse camper inbouwmodules. Zelfbouw is slim.

De box van Ququq, de Duitse pionier.
De box van Ququq, de Duitse pionier.

Zelfbouw minicamper is goud waard

Kiezen voor een zelfbouw minicamper heeft veel voordelen. Eerste voordeel: hij kan tevens dienen als tweede of als eerste auto. En je hebt geen stallingskosten. Kies je voor een exemplaar op benzine, dan valt ook de wegenbelasting best mee. Je hoeft geen kwarttarief aan te vragen. Er hoeft dus ook geen duur hefdak op of stromend water in. En hij mag zolang als je wilt voor de deur staan. Een camper is officieel een recreatievoertuig en dat mag in de meeste gemeenten maar maximaal drie dagen voor de deur staan. Daar heb je met een minicamper op personenautokenteken geen last van. En daar komt dan ook nog eens bij dat je alle milieuzones in mag. De zelfgebouwde minicamper is van alle markten thuis. Haal de losse camper inbouwmodules eruit en je kunt verhuizen, naar het milieupark of het voetbalteam naar de uitwedstrijd brengen. Alles kan met zo’n zelfbouw minicamper.

Een tweedehands Dacia Dokker uit 2014 is op Marktplaats verkrijgbaar vanaf zo’n 8250 euro. Dit is dan een exemplaar met aan elke kant een schuifdeur. En deze Dokker is ook nog best luxe uitgevoerd, met extra’s als airco, cruise control en een boordcomputer. Er ligt een 1200 cc benzinemotor met 116 pk onder de kap. Dat is ruim voldoende voor de Dokker, die leeg zo’n 1180 kilo weegt.

De Citroën Berlingo met de 1.6 liter benzinemotor is goedkoper. Die heb je van bouwjaar 2006 tot 2009 al voor zo’n 2100 euro. Op Marktplaats staan er maar liefst zeven pagina’s vol mee. Ook hier twee schuifdeuren en een grote achterklep. De Peugeot Partner is dezelfde auto, maar deze is heel wat dunner gezaaid. De auto is ruim, hoog en toch heel compact. Ideaal dus voor een minicamper.

Zelf inrichten of kant-en-klare modules?

Voor de zelfbouw minicamper kan je natuurlijk eigenhandig het interieur knutselen. Wat wil je erin, wat moet er mee kunnen? Wil je er alleen in slapen of moet je er ook in kunnen zitten? Hoe wil je het campertje gaan gebruiken? Wil je niet zelf timmeren? Kies dan voor kant-en-klare losse camper inbouwmodules.

Zo heeft het bedrijf Outbase Campervans drie modules – een slaapbank, een kast en een keuken – die passen in de hierboven genoemde modellen (foto boven artikel). Je neemt ze alledrie, of alleen het bed. Net wat je wilt en wat binnen je budget past. Vervolgens kun je hem verder uitrusten met bijvoorbeeld een koelbox of een huishoudaccu. Er is veel mogelijk. Kijk maar eens rond op de site van Outbase Campervans.

Het slimme interieur van Outbase Campervans.
Het slimme interieur van Outbase Campervans.

Binnen een paar minuten een camper

En dan zijn er de uitneembare modules, het modulaire camperinterieur. Deze modules maken van je personenauto of bedrijfsbusje binnen een handomdraai een minicamper. Met slimme oplossingen als uitschuifbare keukens en een bank die ook buiten is te gebruiken. Of een voortent die de beschikbare ruimte twee keer zo groot laat worden. Zo heeft het Duitse Irmscher nu een complete ombouw voor de Opel Zafira Life en Vivaro. Je koopt de complete camper of – als je zelf voor de bus zorgt – alleen de inrichting. Die heet IS1, van Irmscher Sportindividualisierung. Irmscher heeft een naam als tuner van sportieve Opels. Je hebt dan alles bij de hand. Volgens de fabrikant ben je in 10 minuten klaar met in- of uitbouwen.

Enkele andere voorbeelden:

Opel met ombouw van Irmscher.
Opel met ombouw van Irmscher.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur