AL-KO maakt werk van de elektrische aandrijving

Luc Schaepkens

De AL-KO Vehicle Technology Group werkt al ruim tien jaar aan de ontwikkeling van de elektrische aandrijving. Zo presenteerde het bedrijf al in 2010 het Electric Power Chassis voor de elektrische camper. Recent kwam daar het Green Trailer Platform voor de elektrische caravan bij.

Elektrische camper

Een van de uitdagingen van de elektrische aandrijving op dit moment is de geringe actieradius. Een van de redenen waarom de gemiddelde camperaar zijn diesel nog niet zal willen inruilen voor een elektrische camper. AL-KO heeft momenteel twee ijzers in het vuur die een bijdrage leveren aan de oplossing van dit probleem. Het HPC chassis – oftewel het Hybride Power Chassis – voor de elektrische camper. En het Green Trailer Platform voor de elektrische caravan, die de actieradius van de elektrische trekauto minder beperkt.

AL-KO elektrische aandrijving: het Hybride Power Chassis

Voor het eerst te zien op de IAA Nutzfahrzeuge-beurs in Hannover in 2018. Toen nog in ontwikkeling. Nu zover dat het in de praktijk gebruikt kan gaan worden. Feitelijk is dit een AL-KO light-chassis voorzien van de nodige accu’s, die een deel van de aandrijving voor hun rekening nemen. Zo kan de bestelbus of de deels elektrische camper buiten de bebouwde kom op diesel rijden, maar zo gauw hij de stad binnenrijdt, overschakelen naar de elektrische aandrijving. De elektrische aandrijving werkt op de achteras. De dieselmotor op de vooras. De elektrische aandrijving heeft een piekvermogen van 124 kW en kan altijd bijgeschakeld worden. Afhankelijk van het gekozen accupakket kun je zo’n 50 tot 100 kilometer afleggen op alleen de elektrische aandrijving. Het HPC-chassis staat voor eind 2023 op de rol om in serieproductie te gaan. Lees hier ons eerdere artikel over het HPC.

En het Green Trailer Platform

En dan is er de elektrische caravan. Die kun je in de toekomst achter een elektrische auto hangen. Deze lost de geringe actieradius op door een eigen aandrijving. AL-KO heeft daarvoor het Green Trailer Platfrom ontwikkeld. Ook bekend onder de naam Next Generation Platform. Een oplossing voor een grotere actieradius die werkt op 48 volt. En daarbij ook het comfort van het rijden met de caravan verhoogt. Het zou theoretisch zelfs de mover overbodig maken. En dat voor een redelijke prijs, zo is het streven. Hierbij spelen aerodynamica, leichtbau en een geringe CO2-uitstoot van de combinatie auto en caravan een rol. Basis is het AL-KO Vario X lichtgewicht-chassis. Daarover lees je hier meer.

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur