ADAC: Euro 5 diesel kan net zo schoon als Euro 6

Rijverbod, stikstof, sjoemelsoftware, milieuzone, Euro 6. De dieselrijder krijgt het nodige over zich heen op het moment. Is je diesel straks minder of niks meer waard? De Duitse ADAC laat zien dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen.

Oude diesel kan schoner, maar het helpt (nog) niet

In Nederland telt voor de milieuzones puur het bouwjaar van het voertuig. Al hang je er voor tienduizend euro’s aan katalysators en filters op en is hij bewezen even schoon of schoner dan een Euro 6. Jammer dan. Weggegooid geld. Is de auto van een zeker bouwjaar, dan staat daar een Euro-norm voor en mag je wel of niet de zone in. Natuurlijk, is wat voor te zeggen. Het moet ook te handhaven zijn en we willen het graag een beetje overzichtelijk houden. Maar zo hebben bezitters van een oudere diesel geen kans om hun voertuig een beetje op te schalen in het milieuverhaal. Dat dat wel degelijk kan wijst een recente test van de Duitse ADAC uit.

Euro 5 even schoon als 6

De ADAC onderzocht de werking van vier SCR-systemen. SCR staat voor Selective Catalitic Reduction. Daarvoor werden vier verschillende Euro 5 voertuigen gebruikt. Daarbij ook de, als basis voor campers het meest gebruikte, Fiat Ducato. Het resultaat toont een duidelijk lagere uitstoot. De vier voertuigen waren een Opel Astra, Mercedes B, VW T5 en Fiat Ducato. Alle vier werden getest met een ander SCR-systeem. Algemeen resultaat was dat de uitstoot met een dergelijk systeem aanzienlijk omlaag ging. De Fiat met het HJS-systeem deed daarbij het meest zijn best en scoorde het hoogst. Er werd in de stad en buiten de stad gemeten. De daling bedroeg bij de Fiat respectievelijk 53 en 78%. Waarmee Euro 5 diesels schoon genoeg zouden zijn om overal vrij rond te mogen blijven rijden.

Politiek is aan zet

Kortom, ondanks dat de branche zelf altijd heeft geroepen dat het niet kan en dat het te duur zou zijn, ombouwen is dus wel degelijk mogelijk. In Duitsland is nu de volgende vraag: wie gaat het betalen? Mag daar belastinggeld voor worden gebruikt? Kunnen de kosten worden verdeeld, waarbij autofabrikant en -bezitter een deel voor hun rekening nemen? Een systeem zoals gebruikt in de test kost 1500 euro. Compleet met inbouw komt daar nog zo’n 1000 euro bij. Afhankelijk van welke motor er in de Ducato ligt weegt het systeem tussen de 25 en 45 kilo. En het is nodig om over te stappen op Adblue. Verbruik volgens opgave vier liter per 1000 kilometer. Technisch kan het. Maar er is momenteel geen enkele zekerheid of de regelgeving hierin meegaat. Er bestaan geen eisen voor dit soort systemen. Langzaam begint de Duitse politiek en auto-industrie belangstelling te krijgen voor dit verhaal. Een lichtpuntje, misschien ook voor de geplaagde Nederlandse camperbezitter?

www.adac.de

Foutje gezien? Mail ons . Dat stellen we zeer op prijs!

Relevant