ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home ADAC doet buscampertest
ADAC doet buscampertest
Nieuws

ADAC doet buscampertest

  1. 7 september 2018, 17:00
  2. 0 Reacties

De ADAC – het Duitse zusje van de ANWB – vergeleek vijf in Duitsland populaire buscampers met elkaar. Resultaat: twee keer goed, drie keer voldoende. Goed waren de VW California en de Marco Polo van Mercedes.  

Campster nipt derde

De Campster van Pössl met een Citroën als basis komt er vlak achteraan. Daarachter eindigde de Ford Nugget Westfalia. Nieuwkomer Womondo Wave met Opel als basis werd laatste. In Duitsland geven ze cijfers anders dan in Nederland. Haal je een 1 voor je proefwerk dan heb je het foutloos gemaakt. Bij ons zou dat een tien zijn. Voor elke fout tellen ze er in Duitsland vervolgens punten bij. Vandaar dat de twee winnaars een 2,5 scoren, de Campster een 2,7, de Nugget een 2,8 en de Womondo een 3,5.

Waar keek de ADAC zoal naar in deze test? Hoe de hefdaken functioneren in de praktijk, het slaap- en wooncomfort, de rij-eigenschappen en de veiligheid. En hoe doet de buscamper het bijvoorbeeld op een weg vol gaten en kuilen? Daarbij speelde ook het subjectievere rij-plezier in een bus een rol. Elke bus vertoonde zijn eigen sterkere en zwakkere punten gedurende de test.

ADAC

Polo meest comfortabele

De California is overtuigend door zijn goede rij-eigenschappen. Daarnaast is het slaapcomfort – zowel boven als beneden – goed. Het keukenconcept is doordacht en er is veel bergruimte. De Marco Polo is het meest comfortabel van allemaal. Een rijke uitrusting en een comfortabel rijgedrag. Het is wel de duurste buscamper uit dit rijtje. De Campster heeft een prima prijs-kwaliteitverhouding. Met een beetje ombouwen gebruik je hem als bestelbus. Als vervelend werd de omslachtige manier van het vergrendelen van het hefdak ervaren. De Nugget is de enige met een ruime keuken achterin. Hier scharniert het dak daarom naar achteren. Hierdoor verliest hij echter bergruimte.

De Womonde Wave is iets meer blijven steken in het bestelbusgevoel. Daar draagt o.a. een mindere afwerking van het hefdak aan bij. De Opel laat ook een steekje vallen als het gaat om actieve en passieve veiligheid. Denk daarbij aan assist-systemen en bescherming van de voetganger. Ook bij het rijden kon hij niet imponeren, waardoor hij niet overtuigend overkwam. De goedkoopste bus uit deze test is de Campster, die in Duitsland zo’n 40.000 euro kost. De Marco Polo is met bijna 61.000 euro (prijs in Duitsland) de duurste.

 

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

GERELATEERDE ARTIKELEN

MEER Nieuws NIEUWS