ZOEK BINNEN ARTIKELEN

Home Aardgas als alternatief voor diesel
Aardgas als alternatief voor diesel
Nieuws

Aardgas als alternatief voor diesel

  1. 31 december 2015, 0:00
  2. 2 Reacties

Het lijkt er sterk op dat diesel als brandstof in de hoek zit waar de klappen vallen. Milieuzones schieten als paddestoelen uit de grond en zorgen ervoor dat je met een niet meer helemaal piepjonge diesel steeds meer steden en zones niet in mag. Of je moet het nodige vooraf regelen, zoals we zelf recent ondervonden toen we naar Londen gingen Dat is geen ramp. We fietsen het laatste stukje wel, of nemen zonder mokken de trein, metro of bus. Vervelender is het als je niet meer met je camper voor je eigen deur kunt komen om in- of uit te laden. En dan lees je dat ze in Frankrijk de diesel helemaal willen gaan afschaffen. Moet de volgende caravantrekker of camper dan maar een benzine-versie worden? Het alternatief voor diesel is er eigenlijk al en we kennen het. Schepen, bussen en vrachtauto’s worden al omgebouwd. Het is de LPG van de toekomst en heet LNG. Van Liquified Petroleum Gas naar Liquified Natural Gas, vloeibaar (gemaakt) aardgas. Dat kun je gelukkig ook op andere plekken in de wereld uit de grond halen, dus ook Groningers kunnen gerust verder lezen.

 

Aardgas als hét alternatief?

Bij het voltanken van de vrachtwagen, bij de pomp in de haven van Rotterdam, trekt de chauffeur dikke handschoenen aan. Witte damp stijgt op. Wie ooit op LPG heeft gereden, ons land heeft altijd relatief veel LPG-rijders gehad , zal de witte pluim herkennen. Als de motor start na het tanken horen we amper iets. We missen de roffel van de dieselmotor. Het gas is door het extreem af te koelen (tot min 163 graden) niet alleen vloeibaar geworden, maar neemt ook nog eens 600 keer minder volume in. Dit laten afkoelen van aardgas doet men al zo’n veertig jaar. Het gas kon zo gemakkelijker opgeslagen en getransporteerd worden. Pas recent ontdekte men dat het koude goedje in deze toestand ook gebruikt kon worden als brandstof voor motoren. En hoewel ook aardgas een fossiele brandstof is en niet als helemaal groen of duurzaam mag worden beschouwd, is het vele malen milieuvriendelijker dan de tot nu toe gebruikte diesel of benzine. Zo stoot een vrachtwagen op aardgas maar liefst 96% minder stikstof uit. Het zou daardoor zomaar eens de vervanger van diesel kunnen worden.

LNG  wordt als aardgas gewonnen in landen als Qatar, Oman, Algerije, de Verenigde Arabische Emiraten en Nigeria. Vervolgens koelen ze het en maken het vloeibaar. Zo komt het in grote opslagtanks en gaat het vervolgens per schip naar Europa, Amerika en Azië. Het idee is nu om dit LNG te gaan mengen met Bio-gas (LBG). Zo zou het een stuk duurzamer worden. Dat scheelt niet alleen qua fijnstof en roet, vrachtwagens worden ook nog eens de helft stiller. Goedkoper is het ook, al is dat misschien minder dan je zou verwachten. Dat heeft ermee te maken dat er meer gas nodig is voor een vergelijkbare prestatie. Stook je voor 90 cent diesel en wil je dezelfde prestatie bereiken heb je voor 77 cent gas nodig.

 

Dieselgebruik ontmoedigen

In veel landen rijden met name bussen en vrachtauto’s al op aardgas. In ons land, maar ook in bijvoorbeeld Spanje en Zweden. Het gebruik in personenauto’s is vooralsnog niet lonend. In de speciale tank die nodig is blijft het gas weliswaar 6 weken lang koud genoeg en vloeibaar, veel gewone auto’s staan echter ook lang stil. Na het stallen van de camper bijvoorbeeld zou hij niet meer starten. Bovendien zou er een compleet nieuw netwerk nodig zijn van dure speciale pompstations. Totdat daar iets op gevonden is lijkt gebruik bij bedrijven met grote aantallen bussen en vrachtauto’s het meest effectief. Daar komt gebruik in de scheepvaart nog bij, hoe lang zou het nog duren voordat ook havens onder milieuzones vallen? Er zijn al landen die hun kustlijn tot milieuzone hebben uitgeroepen langs de Oost- en Noordzee en Atlantische Oceaan. Verschillende automerken hebben aangekondigd voorlopig geen nieuwe dieselmotoren meer te zullen ontwikkelen voor personenauto’s. Toyota, Honda en Nissan hebben duidelijk geen zin om Volkswagen achterna te gaan op dat gebied. Dat de diesel zijn langste tijd gehad heeft lijkt inmiddels duidelijk. Het gebruik ervan ontmoedigen door de brandstof duurder en onaantrekkelijker te maken, denk ook aan de wegenbelasting (houderschapsbelasting moeten we eigenlijk zeggen) en nog meer en strengere milieuzones in de nabije toekomst ligt voor de hand.

Wat is LNG precies? Lees het hier: www.lng.nl

LNG Bus

VORIGE BERICHT VOLGENDE BERICHT

REAGEER OP DIT ARTIKEL

REACTIES

    Peter - maandag 19 februari 2018 

    ”In de speciale tank die nodig is blijft het gas weliswaar 6 weken lang koud genoeg en vloeibaar, veel gewone auto’s staan echter ook lang stil. Na het stallen van de camper bijvoorbeeld zou hij niet meer starten.”
    Kan iemand dit bevestigen?
    dit is nieuw voor mij; en net op het ogenblik dat ik een Fiat op CNG overweeg.
    Als de wagen niet start op aardgas kan toch gestart worden op benzine? Maar wat dan met de rest in de aardgastank aanwezig?
    Graag een reactie. Peter

    Beantwoorden

    Jan Klein Hesselink - zondag 21 oktober 2018 

    LNG heeft een zeer lage temperatuur en de tank moet vanwege opname warmte regelmatig worden gevuld. Je kunt ook zeggen dat LNG niet te lang in een tank kan zitten. Ter voorkoming zgn boil of. CNG is dan een betere keuze, ook meer tankstations. In Frankrijk is het aantal tankstations CNG overigens nog beperkt.

    Beantwoorden

MEER Nieuws NIEUWS