De Action Mobil Outback 5100 is een bijzondere 4×4 campertruck

Luc Schaepkens

De bijzondere 4×4 campertruck Action Mobil Outback 5100 uit Oostenrijk heeft geen slide-out – waarbij de zijkant naar buiten schuift – maar een slide-up: het dak gaat omhoog.

Campertruck

Natuurlijk, een 4×4 campertruck is leuk. Maar waarom niet meteen beginnen met een 6×6 camper? De Oostenrijkse bouwer van expeditievoertuigen Action Mobil draait er zijn hand niet voor om. Al in 1984 bouwden ze daar het eerste prototype met een hefdak op een Pinzgauer 6×6 truck. Drie jaar later volgde de Dogon 1 op een MAN. En sindsdien bouwen ze in Oostenrijk expeditievoertuigen. Offroad 4×4 campertrucks, maar dan wel met een hefdak. Nieuwste wapenfeit is de Outback 5100. Dit offroad expeditievoertuig weegt 18 ton en heeft de Mercedes Zetros als basis.

Dak omhoog (boven het artikel) en dak omlaag. De 4×4 campertruck van Action Mobil.
Dak omhoog (boven het artikel) en dak omlaag. De 4×4 campertruck van Action Mobil.

Action Mobil Outback 5100 4×4 campertruck

Dat de Action Mobil Outback 5100 te vinden is bij de brandweer, het leger en de Duitse BB zal niet verbazen. Deze 4×4 campertruck is nu eenmaal gemaakt voor het extreme offroad-werk. Maar ook als expeditievoertuig doet hij het prima. Je hebt er een uitstekende 4×4 campertruck aan. Hij heeft standaard stuurbekrachtiging, ESP, achteruitrijcamera, tempomat en ABS, om maar wat te noemen. De Mercedes laat zich daarmee uiterst comfortabel sturen. Uitgerust aankomen, ook als je met een 4×4 campertruck onderweg bent.

Waarom een hefdak?

De reden van het hefdak is niet de extra ruimte op de plek van de bestemming. Al is de ruime stahoogte natuurlijk wel zo prettig. Het gaat meer om het verbeteren van de rij-eigenschappen. Een lagere truck gedraagt zich in het terrein een stuk beter dan een hoge. Ook zijwind heeft minder grip op dit expeditievoertuig. De Outback 5100 4×4 campertruck zal in het terrein een stuk minder schudden en op de weg amper van zijn koers afraken door sterke zijwind.

Bijkomend voordeel van het hefdak: het werkt als een inbraakbeveiliging. Zo zitten bijvoorbeeld alle ramen onder het dak verborgen. Voor nog meer veiligheid zorgen het ingebouwde inbraakalarm en het gasalarm. Dat geeft op reis in deze 4×4 campertruck – zeker als je onderweg bent in the middle of nowhere – toch een beter gevoel. Het dak gaat door middel van een druk op een knop omhoog. Binnen ontstaat daardoor een stahoogte van 2,3 meter. De wanden van de woonunit zijn van gfk en met PU-schuim geïsoleerd. De robuuste opbouw heeft een vloer van 11 centimeter dik. De wanden zijn 6,1 centimeter dik. De opbouw staat op een tussenchassis en is vastgeschroefd op het onderstel.

De rondzit. Het luik naar de garage. Daar bovenop het bed.
De rondzit. Het luik naar de garage. Daar bovenop het bed.

Comfortabel woongedeelte

Helemaal achterin de woonunit zien we een rondzit zoals we die kennen uit de meeste caravans. De zogenaamde U-zit biedt ruimte aan vier personen. Aan elke kant een te openen raam – voorzien van dubbel glas – voor voldoende daglicht. Netjes voorzien van verduistering en horren. Voor meer licht en frisse lucht zorgen de twee dakluiken. Ze zijn ook te gebruiken als ‘nooduitgang’ of wanneer je vanaf het dak wilt genieten van het uitzicht. Dan kun je meteen even de zonnepanelen op het dak checken. Dat zijn acht stuks van 110 Watt elk. Ze zijn aangesloten op de 600 Ah huishoudaccu.

De ruimte achter het luik.
De ruimte achter het luik.

Slapen, koken en badderen

Achter de U-vormige rondzit een luik naar de garage. Een grote kast waarin zogenaamde Euroboxen staan. Deze kratten kun je vullen met alles wat je maar kwijt wilt. Daar bovenop het ruime tweepersoonsbed. Dit heeft een bedmaat van 2 bij 1,5 meter. Verder naar voren zien we aan de bestuurderskant het keukenblok. Er is keus uit diverse houtsoorten. Het aanrechtblad is van natuursteen. De grote 225 liter compressorkoelkast staat tegenover het keukenblok. Een oven en een magnetron zijn optioneel in deze 4×4 campertruck.

De vloer in het woongedeelte is van een speciale kunststof. Behalve in de badkamer, waar graniet ligt. Door de hele 4×4 campertruck ligt vloerverwarming. Ook hier is de regel dat een expeditievoertuig best ook heel comfortabel kan zijn. De vloerverwarming is aangesloten op de vloeistofverwarming die draait op diesel. Door verschillende lussen – die los van elkaar te regelen zijn – kun je de temperatuur ook afzonderlijk instellen. Warmer bij de zithoek dan bij de keuken bijvoorbeeld. In de badkamer dient de aanwezige radiator meteen als handdoekdroger. Hier ook het toilet.

Het luik naar de cabine, vanuit de badkamer.
Het luik naar de cabine, vanuit de badkamer.

Luik naar de cabine in de badkamer

Via een luik kom je van de cabine in de woonunit. Dat luik komt uit in de badkamer. Het handige daarvan is dat je daar meteen je modderschoenen kunt achterlaten of schoonmaken. Aan de hoeveelheid schoon water – er gaan 450 liter in de verswatertank – zal het niet liggen. De afvalwatertank kan 190 liter aan. Ook op dit gebied is deze 4×4 campertruck van Action Mobil lekker offgrid te gebruiken. Want daarmee kun je best even zonder kraan of loosput. Het watersysteem heeft daarbij natuurlijk ook een speciale filterinstallatie.

SpecificatiesAction Mobil 4×4 campertruck

Basis: Mercedes Zetros, 330 pk
Afmetingen (lbh): 8,41/2,48/3,33 meter
Leeggewicht / Laadvermogen: n.b.
Maximaal gewicht: 18.000 kilo
Zit-/slaapplaatsen: 2 / 2
Prijs: vanaf 650.000 euro exclusief bpm

Foutje gezien? Mail ons. Dat stellen we zeer op prijs!

Luc Schaepkens

Redacteur